«Паспорт здоров’я класу»
Однією з основних складових успіху в збереженні та зміцненні здоров’я школярів є їхній позитивний психологічний та емоційний настрій. Він залежить від самопочуття у школі, сім’ї, колі друзів. Від того, яким чином організоване педагогічне середовище, залежить психічний та духовний світ учнів, їхнє бажання самовдосконалюватися та вести здоровий спосіб життя.
Некомфортні психологічні умови вдома і в школі можуть призвести до появи в дитини симптомів різних захворювань: органів дихання, шлунково-кишкового тракту, алергії та ін. Якщо батьки і вчителі не намагаються з’ясувати причини такого стану дитячого організму та усунути їх, стан здоров’я дитини погіршується і хвороба стає хронічною.
Конкретні кроки щодо створення комфортного клімату в класі починаються з аналізу результатів діагностування стану здоров’я дітей. Отримані дані заносяться до «Паспорта здоров’я класу». Вони містять відомості про рівень фізичного розвитку, вроджені вади, наявність хронічних захворювань, взаємовідносини в сім’ї, рівень духовної культури, темперамент, особливості характеру, рівень адаптованості дитини до колективу, рівень розумового розвитку, рівень самоконтролю, здібності й захоплення, наявність або відсутність шкідливих звичок та ін. Крім того, обов’язково фіксується наявність в учнів відхилень у здоров’ї, слабка пам’ять, сколіоз, послаблений зір, порушення постави тощо.
Такі паспорти допомагають учителеві спланувати виховну роботу з урахуванням рівня фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку кожного учня, вести постійні спостереження за динамікою змін, що відбуваються у стані здоров’я школярів.
Так, наприклад, на основі аналізу фізичного здоров’я можливо сформувати декілька груп учнів з метою диференційованого підходу до їх навчання на уроках та в позаурочний час. Ослаблені фізично діти мають отримувати менше фізичне навантаження, ніж здорові.
За станом психічного здоров’я можна умовно виділити групи дітей із переважаючими рисами нестійкого, гіпертимного, демонстративного і збудженого характеру. Крім того, обов’язково потрібно взяти до уваги певний відсоток дітей, яким властивий підвищений рівень реактивної тривожності та труднощів у спілкуванні. Всі ці діти потребують постійної уваги педагога.
Досконале володіння даними про стан здоров’я учнів одночасно з валеологічною освітою та організацією практичної діяльності учнів, пов’язаної з оволодінням навичками здорового способу життя, допомагає вчителеві постійно корегувати та покращувати стан здоров’я школярів.