Організація позаурочної роботи з учнями
Значна роль у розвитку навичок здорового способу життя належить позаурочній роботі з учнями. Для активної соціалізації більшості з них важливим є досягнення успіху та самореалізація в різних видах діяльності, серед яких: клубні форми роботи, екскурсії, конкурси, ігри, валеологічні акції, діяльність громадських організацій. До активних форм і методів, що сприяють формуванню в учнів навичок критичного мислення, ініціативи і творчості, належать: ситуаційно-рольова гра, соціально-психологічний тренінг, метод аналізу соціальних ситуацій з морально-етичним спрямуванням, робота над проектами «Я і моє здоров’я», психолого-педагогічний семінар, просвітницькі бесіди, лекції, методи вправ, спрямованих на розвиток навичок контролю і самоконтролю, ефективного спілкування, розв’язування конфліктів, спільної діяльності та співробітництва. Найцікавішими для дітей підліткового віку є наступні:
- організація спортивно-туристичного табору "Романтик”, в якому юні туристи зможуть удосконалювати свої вміння та навики щодо розведення багаття, переправи через яри та річки, встановлення наметів, готування їжі; знайомитися з традиціями рідного міста та його околиць, вивчати історію рідного краю та засоби збереження здоров’я;
- залучення до участі учнів школи у Всеукраїнській акції "16 днів проти насильства”4
- конкурс агітбригад "Молодь Києва за здоровий спосіб життя”;
- створення психологічних театрів.
Впровадження профілактичних програм "Рівний – рівному”, "Молодь на роздоріжжі”, факультативних курсів «Школа проти СНІДу». У школах рекомендується оформити куточки "Обери здоровий спосіб життя”.
Отже, форми і методи позакласної роботи різноманітні, із них найпоширеніші:
· бесіди, лекції вчителів і медичних працівників;
· вечори запитань та відповідей;
· вікторини і олімпіади на тему охорони здоров’я;
· читацькі конференції;
· заняття в різноманітних гуртках («Юний медик», «Юний біолог»);
· шкільне радіомовлення;
· випуск санітарних газет, бюлетенів, блискавок;
· оформлення «Куточка здоров’я»;
· демонстрації санітарно-освітніх фільмів;
· театральні виступи на тему гігієни та охорони здоров’я;
· диктанти;
· художня самодіяльність школярів.
Серед форм позакласної роботи заслуговує на увагу курсове гігієнічне навчання учнів 8–10 класів, яке не входить до шкільної програми, але має неабияке значення в збереженні та зміцненні здоров’я. Курсове гігієнічне навчання школярів в 8–10 класів є обов’язковими
Програма занять з курсового гігієнічного навчання
№ п/п | Тематика | Кількість годин |
1. | Молодь має бути морально і фізично здоровою | 1 |
2. | Основні анатомо-фізіологічні особливості підлітків | 1 |
3. | Бережи серце з молоду | 1 |
4. | Правильна організація праці та відпочинку – основа здорового способу життя і високої працездатності | 1 |
5. | Раціональне харчування – запорука здоров’я | 1 |
6. | Шкідливість алкоголю і куріння для здоров’я підлітків | 1 |
7. | Особиста гігієна, фізкультура і спорт – шлях до здоров’я | 1 |
8. | Інфекційні захворювання і їх профілактика | 1 |
9. | Гігієна юнака та дівчини | 1 |
10. | Підсумкове заняття | 1 |
| Всього: | 10 годин |