«Паспорт здоров’я класу» Однією
з основних складових успіху в збереженні та зміцненні здоров’я школярів
є їхній позитивний психологічний та емоційний настрій. Він залежить від
самопочуття у школі, сім’ї, колі друзів. Від того, яким чином
організоване педагогічне середовище, залежить психічний та духовний світ
учнів, їхнє бажання самовдосконалюватися та вести здоровий спосіб
життя. Некомфортні психологічні умови вдома і в школі можуть
призвести до появи в дитини симптомів різних захворювань: органів
дихання, шлунково-кишкового тракту, алергії та ін. Якщо батьки і вчителі
не намагаються з’ясувати причини такого стану дитячого організму та
усунути їх, стан здоров’я дитини погіршується і хвороба стає хронічною. Конкретні
кроки щодо створення комфортного клімату в класі починаються з аналізу
результатів діагностування стану здоров’я дітей. Отримані дані
заносяться до «Паспорта здоров’я класу». Вони містять відомості про
рівень фізичного розвитку, вроджені вади, наявність хронічних
захворювань, взаємовідносини в сім’ї, рівень духовної культури,
темперамент, особливості характеру, рівень адаптованості дитини до
колективу, рівень розумового розвитку, рівень самоконтролю, здібності й
захоплення, наявність або відсутність шкідливих звичок та ін. Крім того,
обов’язково фіксується наявність в учнів відхилень у здоров’ї, слабка
пам’ять, сколіоз, послаблений зір, порушення постави тощо. Такі
паспорти допомагають учителеві спланувати виховну роботу з урахуванням
рівня фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку кожного
учня, вести постійні спостереження за динамікою змін, що відбуваються у
стані здоров’я школярів. Так, наприклад, на основі аналізу
фізичного здоров’я можливо сформувати декілька груп учнів з метою
диференційованого підходу до їх навчання на уроках та в позаурочний час.
Ослаблені фізично діти мають отримувати менше фізичне навантаження, ніж
здорові. За станом психічного здоров’я можна умовно виділити
групи дітей із переважаючими рисами нестійкого, гіпертимного,
демонстративного і збудженого характеру. Крім того, обов’язково потрібно
взяти до уваги певний відсоток дітей, яким властивий підвищений рівень
реактивної тривожності та труднощів у спілкуванні. Всі ці діти
потребують постійної уваги педагога. Досконале володіння даними
про стан здоров’я учнів одночасно з валеологічною освітою та
організацією практичної діяльності учнів, пов’язаної з оволодінням
навичками здорового способу життя, допомагає вчителеві постійно
корегувати та покращувати стан здоров’я школярів.
|